~makanan yg DILARANG ketika hamil~

Ada beberapa jenis makanan yang sebaiknya dihindari selama kehamilan karena mereka dapat menyebabkan infeksi-infeksi seperti; salmonella,toksopla smosis,listeria, E.coli, yang dapat membahayakan bayi dalam kandungan anda.

• Jangan makan daging mentah (sushi) atau yang dimasak kurang matang, kerana mengandungi Toksoplasmosis, sebuah parasit yang dapat menyebabkan infeksi serius pada janin anda dan juga E.coli, yang berbahaya bagi ibu hamil dan janin.

• Toksoplasmosis terdapat pada sayuran yang tidak dicuci dengan baik, oleh kerana itu bersihkan sayuran anda dengan baik, apalagi untuk salad yang dimakan mentah. Hindari juga kotoran kucing atau bermain-main dengan kucing selama kehamilan kerana mengandung toksoplasmosis.

• Jangan makan daging ayam dan telur yang dimasak kurang matang atau mentah , hindari makan hati ayam/daging yang mungkin sumber dari salmonella, yang dapat menyebabkan diarea yang berat pada ibu hamil. Juga perhatikan piring, alat-alat masakan yang terkena daging ayam mentah ini untuk dicuci.

• Ikan tuna steak, ikan sea bass, shark, atau ikan-ikan berukuran besar yang diketahui mengandung tingkat mercuri yang tinggi yang dapat menyebabkan kerosakan saraf jika dimakan dalam jumlah besar. FDA merekomen ikan tuna dan ikan ukuran besar ini sebanyak 12 auns perminggu.

• Keju lunak seperti brie dan camembert, blueveined cheese juga keju dari susu kambing dan domba, serta jangan minum susu yang tidak di pasteurisasi. Semua produk ini mempunyai resiko membawa listeria. Listeria tipe bakteri yang mampu menembus plasenta dan menyebabkan infeksi janin, pada dewasa tidak ada gejala atau seperti flu. Listeria dapat menyebabkan keguguran,kelahiran premature, dan keracunan dalam darah. Sebaiknya hindari makanan jenis ini sampai melahirkan bayi anda.

• Jangan minum minuman yang mengandung alcohol kerana ia dapat menyebabkan kelainan perkembangan pada janin dan juga problem emosional pada bayi.

• Minuman yang mengandung cafein seperti kopi, teh sebaiknya di hindari atau dibatasi kerana kopi dapat mempengaruhi berat badan rendah pada bayi, keguguran dan juga cafein mengurangi penyerapan zat besi.

Ingatlah perkembangan bayi dalam kandungan anda tergantung dari apa yang anda makan selama kehamilan.

About these ads

89 Responses to ~makanan yg DILARANG ketika hamil~

  1. zarina berkata:

    saya ada satu pertanyaan,
    boleh tak orang mengandung minum air yogurt.

  2. syadirah berkata:

    saya ingin bertanya…nenas dibenarkan makan tak ketika mengandung??apakah cth makanan lain yg tidak dibenarkan makan ketika mengandung yg boleh membawa kepada keguguran?

  3. Azalea berkata:

    1. Apakah makan kambing termasuk dalam ‘makanan yang dilarang’ ibu hamil?
    2. Lebih tinggi mana kandungan protein ikan air tawar dengan air laut?
    3. Nutrisi atau gizi dari makanan apa yang dapat menguatkan kandungan sehingga tidak khawatir untuk membawanya beraktifitas?

  4. choirul berkata:

    apakah makan daging kambing terlalu banyak akan menimbulkan gangguan pada janin?

  5. dhimas berkata:

    buah yang bisa mencegah kehamilan juga pil apa yang mencegah kehamilan?

  6. ugik berkata:

    >gue mau nanya apa pengaruh madu, dilarang dalam masa kehamilan?
    >trus kapan manakala harus menghentikan hubungan seksual dikala masa kehamilan dan kira2 kehamilan di usia berapa???mohon kelengkapannya…tks

  7. ugik berkata:

    >gue mau nanya apa dalam masa kehamilan madu itu berpengaruh apa kalau diminum?
    >kehamilan umur berapakah kegiatan seksual harus dikurangi atau dihentikan??
    >mohon kejelasannya……terima kasih

  8. Noermand berkata:

    Istri saya baru melahirkan..setelah bebrapa minggu kami periksa kedokter ternyata setelah diperiksa istri saya positif hamil..
    bagaimana cara mencegahnya?
    Apa yang harus istri saya lakukan ?
    Trims………..

    • lina berkata:

      supaya tak hamik setelah lahirkan jangan berhubungan,tunggu masa nifas selesai&langsung kb/berhubungan d masa tak subur,kalau sudah hamil masa mau digu2rin,ya lanjutkan saja,banyak yang alami itu,anak langsung 2,tapi kalo mo digu2rkan ya tersrrah pada kalian,trimakasih

  9. anna berkata:

    saya ade seekor kucing yg memang sgt manja dgn saya. n sekarang saya baru hamil sebulan. macamana ye? saya takut terknena jangkitan toksoplasmosis yg ade pada kucing, yg boleh menjejaskan bayi dlm kandungan.

    • lina berkata:

      jangan elus/dekat2,jangan bersihkan kotorannya,saya dulu te2p pegang,anak saya cacat

      • farah berkata:

        kakak sy bela 2 ekor kucing. sebulan sekali akan basuh sangkar. Alhamdulillah dua2 anak yg dilahirkan tidak cacat pun..

  10. bintang berkata:

    saya dulu kebanyakan minum teh dan minum bir. apakah akan ada gangguankepada bayi saya? karena hal ini sudah diketahi pada saat kehamian 10 minggu..jadi saya aga takutterjadi apa2 terhadap bayi saya. terima ksh. say tnggu jawabannya secepat mungkin. wslm

    • lina berkata:

      seharusnya bir sama skali ga boleh & teh jg dibatasi,bir mengandung alkohol,teh mengandung kofein keduanya tak baik utk kesehatan janin,semoga tak ada gangguan,krn sy dulu minum cola,kopi,teh berlebih.tak keguguran tapi anak cacat

  11. felix berkata:

    saya adalah seorang suami dari seorang istri yg baru hamil muda saya ingin minta kelengkapan ttg semua yg tidak diperbolehkan dikosumsi oleh istri saya entah itu dr buah2an,sayuran,makanan,minuman,ikan,daging atau apa saja…maklum saya bnr2 tdk mengetahui karena saya baru menikan dgn istri saya dan baru di karunia anak yg msh di kandungan ibunya slama 4minggu… Saya tunggu jawabannya ya…trims

  12. Flora berkata:

    Sy mau nax apa kalau batuk dapat mexbkan tergnggux pertmbhn janin.soalx sy lg hamil tp biasa batuk!…dan apakah aktivitas sex dgn suami bs d lakukan pada saat hamil?trims..

  13. Hamil berkata:

    Saya suka telur mentah, tetapi sekarang saya tidak dapat makan telur mentah

  14. icun abra berkata:

    klo istri hamil, suami boleh makan telur setengah masakkan..??? he,,he,,
    ttd
    penggemar telor setengah masak

    == icun abra ==

  15. effah berkata:

    assalammualaikum..usia kandungan saya sudah pun masuk bulan,saya ingin bertanya apa akan terjadi jika saya kerap minum air teh & apa kesan jika di awal kehamilan saya & suami kerap bersama?????

    • nana berkata:

      Ass….
      mau tanya..mungkin ini agak menyimpang…
      apakah orang hamil tidak boleh memakai bedak pemutih yg berasal dari dokter kecantikan?

  16. assalamualaikum…usia kandunganku sudah memasuki bulan ke3,saya ingin bertanya apakah di bolehkan untuk minum air kelapa muda?dan apa ada efek sampingnya???

  17. eva mardas berkata:

    assalamualaikum…usia kandungan isteri saya sudah memasuki bulan ke3,saya ingin bertanya apakah di bolehkan untuk minum air kelapa muda?dan apa ada efek sampingnya???

  18. dianestisenja berkata:

    ass,
    saya sekarang dalam usia kandungan 5 bln, saya ingin bertanya apakah bangun secara mendadak dan kaget akan berpengaruh kepada janin?

  19. HAIZA berkata:

    assalamualaikum…saya nak tanya ..saya baru 2 bulan kahwin…saya masih belum mengandung…saya nak tanya…adakah dengan kerap memakan bubur ayam mcd akan mematikan benih suami saya
    ?saya letakkan lada sulah dan lada hitam…adakah lada hitam itu memberikan apa apa kesan pada benih suami?

  20. lisa berkata:

    sy ingin bertanya…sy telah pun disahkan hamil br beberapa minggu sj then tiba-tiba mlm tadi ada kesan warna coklat di seluar dlm sy..apakah sebab nya?adakah membahayakan kandungan sy?plz..jwb…

  21. rhien@ berkata:

    misalkn ibu hamil kena toksoplasma..msh bs dsembuhkn ato ngga ya?? trus gmn k’ada’n sang jabang bayi??
    trus boleh ap ngga berhubungan badan dengan suami waktu hamil muda (4-12 minggu ms khamiln)??

  22. chimey berkata:

    hi,,
    mhon infonya donk..
    saya pngen cepat” haid ??
    gmn caranya ???

    tlong infonya..
    lewat email aj iaa…
    abp.mitnick@yahoo.com.sg

    mksh !!!

  23. luphy berkata:

    kalo makan bakso waktu hamil muda boleh gak ya???

  24. Lala berkata:

    Sy mo tny, ap ada mknan yg bkin kguguran saat hamil.
    Trimss . . .

  25. aprivia berkata:

    Slama hamil boleh makan mie instant gk y?

  26. nanda monyet berkata:

    masa tidak blh minum teh ???? :p

  27. hafizah berkata:

    minum anggur blh tdk?????

    oooo blh ngintip orng mndi ??????????

    ooooohhhhhhhh………

    tlng dijwb plissssssssssss……………

  28. okta berkata:

    saya sudah telat 1 minggu,ada ke anehan pd diri saya,sering g nafsu makan?apa penyebab na?saya ragu antara hamil atau bukan?

  29. nor berkata:

    saya sudah sebulan tidak datang bulan…setelah diperiksa saya positif hamil….saya nak tahu mkanan apew yang perlu saya elakkan bagi mengelakkan keguguran memandangkan ini kehamilan pertama saya

  30. lia wahyu berkata:

    apa makan nanas bisa menggangu perkembangan janin juga???????

  31. maya berkata:

    mu tnyak nii,,ibu hamil d larang ya minum ice ??
    .klo emg bner,,knpa ??

    • nining berkata:

      ya,, ibu hamil gk bleh mnum air ice,, kl kita minum ice bayi dalam kandungan bisa membesar dan bisa terjadi kesulitan dlam melahirkan,, apa lagi abis makan gk boleh bgt mending kl abis makan baik’y minum air hangat,, mngkin mnum sdikit gk papa,, asal jgn berlebihan ajj.. takut’y pengen bgt ntar ngiler lagi,, hehe

  32. hanifah berkata:

    saya mau tanya,klo sedang hamil makan yang pedas2 boleh ga?soalnya tanpa pedas rasanya mual bnget.makasih jwabanya.

  33. tia berkata:

    ass,,,
    saya mau bertanya, apakah boleh bagi ibu hamil memakan bakso ikan tenggiri?

  34. mama berkata:

    nak tanye kalau hamil 4 bulan blh mkn makanan yang masak isi cuka tak?

  35. elyjaa berkata:

    sy maw tanya.sy hamil da nak masuk 3bln..saya suka minum air gas mcam coke..tapi x sllu la..dlm 2 mgu tu ad dlm 2 3kali..ap akn jadi ya..skarng baru sy nk hindarkn tolong jawap plzzzzzzzzzz…………

  36. nurul berkata:

    makanan yang xboleh dimakan diawal kehamilan..kandungan baru dalam 1bulan..tolong jawab..sebab ni kandungan anak pertama

    • matadaga berkata:

      setau saya durian, tape, kafein (teh,kopi,minuman2 penambah tenaga yg mgndung kafein, soda, cola), sayuran mentah yang tdk dicuci dengan benar (misal pake air panas), jahe, daging-telur-ikan mentah, mayonaise, keju lunak dr susu mentah, keju dari kambing & domba, santan, ikan2 besar spt sea bass (mengandung mercuri) sjauh ni br itu yg sy tau, coz sy jg skrg lg pregnant 1 bln, jd searching jg. qt sm2 bg2 pglaman ya.

  37. matadaga berkata:

    pare & pepaya muda bs mnyebabkan kguguran, makanan berpengawet spt mie instan, mak berpewarna, mak yg trlalu byk bervit A (spt hati) bs mnyebabkan cacat.

  38. Muhimma berkata:

    saya seorng wanita hamil muda, usia kandungn 3 minggu. keluhan saya sering merasa lemas, lebih2 sehabis bangun tidur, kadang keluar flek darah dan perut perih, apa yg harus saya lakukan dan makanan apa yg perlu saya konsumsi dan hindari.
    tolong komenya, terimakasih..

  39. yang ing berkata:

    saya seorang wanita muda yang masih hamil 1 bulan saya juga merasa lemas,perut sakit,7pusing apa itu awal2 dari kehamilan

  40. yang ing berkata:

    saya juga ingin makan buah2 setiap hari sayur2an dan ikan salmon

  41. far berkata:

    hi nk tanya,
    skrg sy hamil 3 bulan, tp sblum ni sy kurang arif tentang pemakanan yg dilarang bagi ibu hamil. Saya pernah mkn sushi, oyster, salad dalam jumlah yg tidah begitu banyak.

    apakah effect pada fetus since kalo scan tgk bby ok jer…tp yelah, takut jgk…kalo effect hanya muncul setelah beberapa bulan..
    pls reply…thankssss

  42. reen dawiah berkata:

    salam,,,,
    usia kehamilan saya sekitar 13 miggu,,,,, saya senang sekali makan pedas dan mie instan,,,,, saya juga sering sekali jajajn baso,,,,,
    sebenarnya apa saja efek yang bisa ditimbulkan dari makanan makanan tersebut bagi perkembangan bayi nantinya?

  43. triastuti berkata:

    dah 3 mggu saya positif hamil, tp dmggu ke 5 koq saya dtg bulan spti biasa deras slma seminggu. kenapa ya…..?.

  44. farah berkata:

    saya nak tnya blh tak ibu mengandung mkn steamboat….??

  45. siti berkata:

    rebong boleh mkn tak?

  46. hAmaQa berkata:

    bagaimana jika sekiranya saya tetap berkeras mahu memakan nenas mix lada?apa yang akan terjadi kepada kandungan saya?lagi pun kandungan saya sekarang sudah mencecah hampir lima bulan.sepatutnya tidak akan ada kesan buruk,bukan?sebab saya betul2 ingin sekali makan nenas mix lada.

  47. untuk pengetahuan saja :)

  48. dewi berkata:

    Saya mau bertanya tentang makanan seafood ( kepiting, udang, kerang, cumi dll ) apakah ada pantrangan utk makanan tersebut bagi ibu hamil…?

    Terimakasih…

  49. rahayu berkata:

    Saya mau tanya,,sekarang saya sudah hamil 1 bulan dan sbelumnya saya belom baca artikel tentang larangan makanan bagi ibu hamil…nah,krna tdk tau,,saya pernah makan pizza kira2 5 potong Ўɐ♌ğ didalamnya tntu saja ada keju lunak…bagaimana?apakah berbahaya?mhon jawabannya..trims…

  50. jane berkata:

    mknanan ngak ada efek untuk ibu yang mengandung..terutama nenas..baru2 ini aku hamil dlam 2 minggu n aku suka sekali mkn nenas tp efeknya babyku ngak gugur deh..malahan minum air nyiur segala…sama juga cola dan kopi..langsung saja tubuh ku sihat walafiat gitu juga kandunganku…
    siapa yang bilang mkn nenas,minum air kelapa n kopi n teh itu bisa gugurin baby..sama sekali ngak benar.

  51. eiqa berkata:

    adekah ibu mengandong boleh makan maggie….kerana saye teringin nak mkan mggie….disaat saat mengandong ni

  52. Luluq Muuwaniezz berkata:

    apakh ada efek bagi calon bayi jika makan sambal terlalu pedas mohon infonya trimakasi

  53. echi berkata:

    saya mau tnya,,, boleh tidak orang hamil mengkonsumsi mie instan atau mie ayam

  54. Ervi berkata:

    Klo susu prenagen untk ibu hmil muda bsa dminum/tdk?

  55. tika berkata:

    apakah wanita hmil boleh mengkonsumsi buah durian,, atau minum es?

  56. 0174651287 berkata:

    cara untuk gugurkn kndungan mcm mna erk….bly bgi tau tak…

  57. tri berkata:

    Boleh tanya apa akbatnya &berpengaruh pada janin 1 blan.
    Kalau kita perna minum sprite 5 kaleng dlam 2 hari setelah itu di hentikan karna di larang.

  58. hany berkata:

    trimksh atas pengetahuan yg sya baca.

  59. nur shafiqah berkata:

    lada hitam boleh ka makan ketika hamil?

  60. lysa berkata:

    Apa kesan gugurkan kandungan 5 bulan ?

  61. […] ~makanan yg dilarang ketika hamil~ | permatahati.com (",) […]

  62. zuesaparud berkata:

    Saye ingin bertanya, apekah kesan kdpda kandungan saye, waktu 2 bulan, saya makan ubat pil gugur, tapi tidak keluar, ade tak risiko klo skg beby tu nanti keluar 9 bulan, tq

  63. Richa berkata:

    Dokk, saya mau tanya apakahh bahaya klo gugurin kehamiLan dari usia 2bln? Saya bserta psangan saya sudah berusaha dengan minum jamu, alkohoL, smpai nanas yg muda tpi gk ada hasiL, dan dampak untuk yg saya konsumsi itu pengaruh gk untuk ksehatan dan fisik dii sii bayii yg saya kandubg inii??
    @saya minta tlong saranya Ɣªª dokk, :)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: